LYD+LITTERATUR 3

Dato: 05. november 2004, kl. 00:00
Sted: Ridehuset

'Lyd+Litteratur 3', som blev arrangeret i samarbejde med musiktidsskriftet Geiger, afsøgte grænserne mellem lydkunst, musik og litteratur og præsenterede optrædende fra Japan, Tyskland, England og Danmark.

På festivalen optrådte bl.a. tyske AGF, der vandt en pris for sit seneste album, Westernization Completed, på dette års udgave af den prestigefyldte Ars Electronica-festival. Derudover kom optrædender fra bl.a. engelske Scanner og den legendariske japanske kultgruppe Acid Mothers Temple - deres optræden på Lyd+Litteratur var deres første i skandinavien nogensinde.

DJs fra Ljud (www.ljud.dk) og Geiger (www.geiger.dk) spillede relevant musik før og efter koncerterne.

 

PROGRAM

AGF (Tyskland) – 9/11 kl. 21.00 til 23.00

Under navnet AGF har den tyske forfatter og musiker Antye Greie i dén grad udforsket og afsøgt grænserne mellem musik og sprog – bl.a. på den eksklusive bog/cd-udgivelse Westernization Completed (2003), men også på en lang række andre udgivelser, hvor elektronisk musik og ordkunst med stor succes bliver sat i forbindelse med hinanden. En forbindelse, der former sig som en rød tråd i Greies kunst, der ofte tematiserer de måder, vi kommunikerer med hinanden på i et computerpåvirket samfund. Ud over sine soloudgivelser har Antye Greie arbejdet sammen med Laub, Craig Armstrong og Vladislav Delay (som Luomo og agf/delay). Hendes plader er udkommet på en række af øjeblikkets mest toneangivende labels inden for elektronisk musik, bl.a. Kitty Yo, Mille Plateaux, Disco Bruit og Orthlorng Musork. Det er derfor svært at forestille sig en mere passende kunstner som den første optrædende på dette års Lyd+Litteratur-festival.

Besøg Antye Greies hjemmeside: www.poemproducer.com

Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso U.F.O. (JAPAN) - onsdag 10/11 kl. 21

Acid Mothers Temple er et af de mange navne, som japanske Makoto Kawabatas stadigt voksende skare af spirituelt søgende fæller, betegner sig selv med. For en gang skyld kan begrebet kollektiv anvendes i en grad hvor det giver mening. Pt. tæller den legendariske gruppe mere end 30 medlemmer, der bliver beskrevet som guitarister, soul-seekers, trubadurer og ’farmers’ – der er plads til det hele her! Til ”Lyd+Litteratur 3” stiller orkestret op som en kvartet med en til lejligheden indbudt forfatter. ”A freak-out group for the 21st century founded in 1995 by members of the Acid Mothers Temple soul-collective” skriver Makoto selv om gruppen. Siden har de udgivet mere end 45 albums og må siges at være et mere end produktivt band. Acid Mothers har arbejdet sammen med mange forskellige musikere hvor af de seneste års samarbejde med Gongs David Allen står som et af de mere spændende. Live er den japanske gruppe en helt unik oplevelse. Lydbilledet er en særdeles trippet og psykedelisk oplevelse, som Makoto betegner freak-outs, og Acid Mothers læner sig kraftigt op ad krautrock og 70’ernes progressive hard-rock. Lange guitardroner og melodier, der ofte er influeret af gammel japansk folkemusik.

Til koncerten i Ridehuset, der er arrangeret i samarbejde med LJUD (www.ljud.dk), og efterårets Europaturne inkluderer Acid Mothers Temple
& The Melting Paraiso U.F.O.:
· Tsuyama Atsushi :
monster bass, vocal, cosmic joker
· Higashi Hiroshi :
synthesizer, guitar, vocal, dancin'king
· Koizumi Hajime :
drums, sleeping monk
· Kawabata Makoto :
guitar, vocal, speed guru

Besøg Acid Mothers Temple’s hjemmeside: www.acidmothers.com

Band Ane & Søren Jessen - lørdag 13/11 kl. 15.00

I dette arrangement, der er henvendt til børn, vil tegneren og børnebogsforfatteren Søren Jessens vidtspændende univers blive ledsaget af Ane Østergaard (Band Anes) legesyge og komplekse elektroniske lydbillede. Ane Østergaard, der netop er startet på musikkonservatoriets nyoprettede linie for elektronisk musik, og Søren Jessen har ikke tidligere arbejdet sammen, men er sat sammen specielt til Lyd+Litteratur 3. Vi håber, at 'fortællekoncerten' vil sætte fantasien i gang hos børnene og åbne for en ekstra dimension i oplevelsen af historien.

Philip Jeck (UK) – tirsdag d. 16/11 kl. 21 til 23

Philip Jeck har over en pæn håndfuld plader markeret sig som en af de seneste ti års helt centrale lydkunstnere. Den engelske kunstner arbejder med pladespilleren og en uhyre mængde af slidte plader som udtryksmiddel. Geiger noterede om et af Jecks hovedværker, albummet Stoke (2003), at ”mens lyden af ridsede lp’er er blevet stereotypisk inden for bl.a. trip hop’en, der således nostalgisk dyrker det svundne, er der dog ikke noget bedaget eller retroagtigt over Jeck. Vinylernes knasen er hos ham tværtimod til stede som en sitrende nødvendighed, hvor de - snarere end at pege tilbage - peger indad, mod en indre nødvendighed. Det er ikke tilfældige vinylskrat, men ridser i sjælen, Jeck ad æstetiske omveje deler med lytteren”. Philip Jeck er inviteret til ”Lyd+Litteratur” for at lave en performance til lejligheden, der sætter lydkunst og litteratur i forbindelse med hinanden, og vil bl.a. forholde sig til H.C. Andersens eventyrfortælling, ”Den Lille Tinsoldat”.

Besøg Philip Jecks hjemmeside: www.philipjeck.com

Max Richter (UK)- tirsdag d. 16/11 kl. 21 til 23

Den klassisk uddannede pianist og komponist Max Richter arbejder med fortællingen – både den lydlige og den litterære – som udgangspunkt i sine værker, der indarbejder litteratur, electronica og klassisk musik på en helt naturlig facon. På 2002-værket Memoryhouse, der blev indspillet af BBC Philharmonic Orchestra og udgivet på BBC's pladeselskab Late Junction, satte tekster af Marina Tsvetaeva, John Cage, Edmond Jabbes i spil med den klassiske musik. Senest har Richter udgivet The Blue Notebooks, der indeholder tekster af bl.a. Franz Kafka og den polske Nobelpristager Czseslaw Milosz og er udgivet af det velansete engelske Fat Cat Records. På “Lyd+Litteratur” optræder Max Richter sammen med en cellist og violinist.

Besøg Max Richters hjemmeside: www.maxrichter.com

Manuskript - torsdag 18/11 kl. 20.00 - 22.00

Manuskript er en elektronisk trio, som blander melodisk electronica, støjflader, field recordings, live sampling og lydlandskaber med lyrik. Der eksperimenteres med blandingen af lyrik og musik, De to elementer flettes ind i hinanden i et spændingsfyldt samspil. Manuskript er til tider stillestående stemninger, der roder i det dystre, men også leg med lydene, både de elektroniske og menneskelige.

Gruppen er bl.a. inspireret af Opiate, Under Byen, Antenne, So, Radiohead, Alog, Strunge, Thomsen, Grotrian m.fl.

Medlemmer: Mirian Due Steffensen - Lyrik, synths
Martin Luckmann - Laptop, rhodes, sampler m.m.
Jakob Brixen - Laptop, synths, live-sampling m.m.

22/11 kl. 16.30: Foredrag om lyd og litteratur

Birgitte Stougaard fra Æstetik og Kultur, Århus Universitet, vil tale om, hvordan der gestikuleres i henholdsvis musikken og litteraturen. Stougaard har skrevet ph.d. afhandling om musik og litteratur.

Scanner (UK) - onsdag d. 24/11 kl. 21 til 23

Den engelske lydkunstner Scanner opfører over nettet et værk, der er skabt eksklusivt til Lyd+Litteratur-festivalen. Der bliver tale om en optræden, der transmitteres live på en storskærm i Ridehuset via internet.

Den litteraturhistorieuddannede englænder vil altså befinde sig i sin London-lejlighed, mens han opfører værket, der vil tematisere forholdet mellem lyd og ord.

Under navnet Scanner gemmer sig en af den elektroniske musiks ikke bare længstvarende men også mest interessante karrierer. Robin Rimbaud, som han er døbt, er uden tvivl mest kendt fordi han i de tidlige 90'ere med stor musikalske succes og under endnu større mediebevågenhed udgav nogle albums hvor han eksperimenterede telefon-scannere.

Han var med en sådan i stand til at hacke sig ind og optage folks private telefonsamtaler og derefter lægge de ofte intime detaljer oveni hans egen elektronisk producerede musik. Rimbaud startede sin musikalske karriere helt tilbage i 80´erne med at lave Glenn Branca-inspirerede lydkollager der i lige så høj grad trak på vennerne Coil og Lydia Lunch's musikalske udtryk. Hans første større udgivelse var en medvirken på soundtracket til den legendariske engelske filminstruktør Derek Jarmans film The Last of England (1987). Siden hen har han udgivet oceaner af albums og ep'er, der alle i højere eller mindre grad består af en halvdyster og atmosfærisk electronica tilsat hans meget karakteristiske telefonsamtale-samplinger. Ved siden af dette har Rimbaud også en finger med i spillet på pladeselskabet Ash, ligesom han selv har startet selskabet Sulphur. De senere år har han i højere grad også fokuseret på at inkorporere et langt mere visuelt udtryk i sin musik.

Besøg Scanners hjemmeside: www.scannerdot.com

Kommune - onsdag d. 24/11 kl. 21 til 23

Kommune består af musikerne Marc Gade og Jon Nielsen, der til Lyd+Litteratur 3 er blevet sammen med den lokale forfatter Mads Eslund. Marc Gade og Jon Nielsen arbejder med improviserende og eksperimenterende lydlige forløb – ofte ud fra et lydteoretisk udgangspunkt. Mads Eslund er uddannet på Forfatterskolen (2001-2003) og har udgivet tekster i Apparatur og Victor B. Andersens Maskinfabrik og diverse antologier.

Sted: Ridehuset, Århus

Dato: 5/11/2004 - 24/11/2004