LYNfabrikken & LIPS præsenterer:

Dato: 12. august 2017, kl. 15:00 - 18:00
Sted: LYNfabrikken

Med: Malte Tellerup – Emil Kjær Voss – Emeli Bergman – Liv Nimand Duvå

lørdag d. 12. august
kl. 15-18
LYNfabrikken (Vestergade 49, Århus)

Hver debutant læser op i 10-15 minutter af debuten og dernæst 5-10 minutter af enten en kommende bog eller en tekst af en anden forfatter, der har inspireret til debuten. Det kan også være noget tekst, der blev kasseret undervejs i skriveprocessen, men som kunne være interessant at hive frem i denne anledning.

Der vil være bogsalg og mulighed for signering.
Entré: 30 kroner.
Vært: Mads Mygind.

Malte Tellerup:
Malte Tellerup debuterer med romanen Markløs på forlaget Lindhardt og Ringhof, som skriver om bogen: ”Malte Tellerup bryder nyt land med sin debutroman, Markløs. Titlen er en gammelt udtryk for at gå planløst over en mark, uden at følge stier eller skel, og romanen går nye veje i sin skildring af, hvordan det står til i familien og i naturen netop nu - og ikke mindst: lige om lidt.

To unge brødre, Malte og Emil, er på Sydfyn til stor fødselsdag hos deres far, som de sjældent ser. De griber en hovedkulds, vild idé og beslutter at begive sig til fods fra farens hus til den landsby på Vestfyn, hvor deres mors familie stammer fra, Tellerup.

Turen bliver en rejse igennem et gammelt landbrugslandskab under hastig forandring og igennem en familiehistorie fuld af brud og tab. Undervejs ser de, hvordan en ny natur vokser frem, der hvor landsbrugskulturen er forsvundet, men hvad vokser frem i ruinerne af de gamle familiemønstre? Det er tre generationer siden, drengenes oldefar blev hentet til Tellerup fra et børnehjem i Sverige, for at være søn og arbejdskraft hos en landbofamilie, der gav ham efternavn efter det sted, han nu skulle slå rod: Tellerup. Det er også brødrenes efternavn.

De to brødre går igennem nedlukkede landsbyer, forbi kollapsede gartnerier, mystiske skunklaboratorier og tilvoksede gårde, og fortællerblikket registrerer med en særlig sans og viden landskabet og sporene efter landbrugskulturen i det. I løbet af de dage, turen tager, farer de vild og finder vej i både det fynske landskab og i deres fælles erindringer om familien. Måske også i deres broderskab.”

Emil Kjær Voss:
Emil Kjær Voss debuterer med digtsamlingen Metrolyde fra brystet på forlaget Antipyrine, som skriver om bogen: ”Bogen er en infrastruktur, der sammenfatter og forskyder rum, steder, genstande, tanker og tilstande. Digtene nærmer sig en symbolisme, serier af billeder, sansninger, der forsøger at indfange og gøre noget håndgribeligt. Teksterne er visuelle indstillinger eller sanseapparater, der tænker, tænker i teksten. Mystisk og håndgribelig som trafikken og kroppens infrastruktur, der i bogen ikke altid er til adskille. Kroppen fornemmes grænseløs her, den er ikke intakt, men noget der flyder ud i omgivelserne. Metrolyde fra brystet er en usædvanlig bog, hvor en blå badehætte og digteren Svend Johansen spiller en central rolle. Her køres hverken til tiden eller hovedsporet, men væk i modifikationer.”

Emeli Bergman:
Emeli Bergman debuterer med novellesamlingen Salt på forlaget Lindhardt og Ringhof, som skriver om bogen: ”Salt er en samling af melankolske og dragende noveller, der kredser om sorg, familie og seksualitet. Debutant Emeli Bergman skriver i en poetisk prosa, med en kombination af øm præcision og sproglig nonchalance. Hun er optaget af at skildre tab – af elskede, af uskyld, af drømme og selvbilleder. Hun beskriver sorgens nuancer; det ubærlige ved at miste, erfaringen af noget hårdt og ubønhørligt, men hvordan muligheden af at opleve fryd og ekstase midt i sorgen også findes. Samlingens titelnovelle "Salt" foregår på Öland, hvor havvandet har en saltholdighed, der svarer præcis til den i menneskers øjne. Derfor er det muligt at have åbne øjne under vand, uden at det svider og skader synet. Emeli Bergmans skrift har en lignende kvalitet. Den gør det muligt at kigge direkte, med åbne øjne på det, der ellers er smertefuldt.”

Liv Nimand Duvå:
Liv Nimand Duvå debuterer med romanen Vi er vel helte på forlaget Kronstork, som skriver om bogen: ”En roman om at være barn af en alkoholiker. I romanen skildres Billies relation til sin far, til Zaid, til sundhedsvæsnet og til dem hun møder undervejs. Hvem der er helte og ofre er ikke entydigt, og læseren bliver vidne til Billies rastløse tilværelse, mens faren forfalder i sit misbrug. En del af romanen udspiller sig i et aktivistmiljø i Berlin, hvor Billie blandt andet er optaget af hændelserne under det arabiske forår. Vi følger Billie i barndomshjemmet, på hospitalet, til terapi med andre pårørende. Mest af alt er det et portræt af den pårørende.”