Oplæsning i Paradis #42

Dato: 31. januar 2018, kl. 20:00

Ursula Andkjær Olsen, født 1970, er cand.mag. i musikvidenskab og filosofi fra Københavns Universitet. Fra 1997-99 gik Ursula Andkjær Olsen på Forfatterskolen.
Ursula Andkjær Olsen debuterede i 2000 med digtsamlingen LULUS SANGE OG TALER. Her indledte Ursula Andkjær Olsen forfatterskabets karakteristiske legesyge og musikalske omgang med sproget. De følgende år udgav hun bl.a. digtsamlingerne ATLAS OVER HULLER I VERDEN i 2003 og HAVET ER EN SCENE i 2008. For denne digtsamling blev Ursula Andkjær Olsen nomineret til blandt andet Nordisk Råds Litteraturpris og præmieret af Statens Kunstfond. I 2016 udkom den illustrerede VI RUS SALVE, som er et samarbejde med billedkunstneren Stense Andrea Lind-Valdan, og i 2017 er Ursula Andkjær Olsen aktuel med sin første roman, KRISEHÆFTERNE.
Ursula Andkjær Olsen har desuden skrevet flere kammeroperaer og gennem årene har hun modtaget en række priser og anerkendelser, blandt andet Carlsbergs idélegat 2001, Dan Turell-prisen 2006, Edvard Pedersens Biblioteksfonds Forfatterpris 2007 og Montanas Litteraturpris 2013.

SENESTE UDGIVELSE:
KRISEHÆFTERNE

”Jeg, Pandora, åbnede rent faktisk, og det kom ud. Det var anderledes end jeg troede."
Kvinden Pandora forsøger i drømme at hævne en fortid med en dæmonisk mand, og samtidig bliver hun forladt af en anden mand. Hun skriver ensomhedens og tabets ritualer ned, forsøger at huske, forsøger at glemme, hun lægger planer og udtænker projekter, korresponderer, drømmer og diskuterer med sig selv, to veninder og en tredje mand. Indimellem taler et kor af børn.
Krisehæfterne er Ursula Andkjær Olsens første roman, en vild og knopskydende bog, en kærlighedsroman, en økonomiroman, en historie om at lukke op – for fortiden, hævnen, drømmene og fremtiden – som i bogens anden del spejler sig i et essay om de globale kriser og de helt lokale, om ensomhed, sorg og utopier.
Som et ekstra spor løber en billedserie gennem bogen: en række mystiske, blåsorte genstande, rum og landskaber – fotografiske arbejder af kunstneren Sophia Kalkau.

Kaspar Colling Nielsen, født 1974, debuterede som forfatter med MOUNT KØBENHAVN i 2011. I 2013 udkom opfølgeren, fremtidsfortællingen DEN DANSKE BORGERKRIG 2018-24. Begge værker befinder sig i grænselandet mellem roman og novellesamling, hvori det groteske, tragikomiske og samfundssatiriske sammenflettes i unik fortællekunst. I 2017 er han aktuel med DET EUROPÆISKE FORÅR.

SENESTE UDGIVELSE:
DET EUROPÆISKE FORÅR

"Det europæiske forår” er en kontroversiel fortælling om fire menneskers livsbaner og Europas forfatning i begyndelsen af et nyt årtusinde.
På Lolland etablerer en række internationalt anerkendte forskere og iværksættere et nyt samfund, der skal kombinere det mest idylliske fra den gamle verden med de seneste teknologiske landvindinger. Ind i denne teknologiske bondehusidyl flytter den afdankede galleriejer Stig og hans kone Elisabeth, der er blevet headhuntet til en stilling i forskningsteamet takket være sine resultater inden for hjerneforskning. Deres anorektiske datter, Emma, flytter kortvarigt med, men bliver i sin idealistiske tro på menneskerettigheder ansporet til at hjælpe med at få et ganske andet parallelsamfund på benene i Afrika. Her deporteres alle uønskede muslimske flygtninge fra Danmark hen, og Emma bliver en central figur i opbygningen af en ny kultur og nye samværsformer i et samfund, der skabes i gamle Mærsk-containere.
Stig har mistet troen på kunstens rolle i samfundet. Kunsten var ifølge ham mere autentisk i firserne, og han har nu kun foragt for kunstnere, der maler cirkler. Dog har han stadig en gnist af respekt for den i offentligheden anerkendte kunstner Christian, som maler degenererede mennesker, der går i ét med naturen. Stig får overtalt Christian til at flytte med ned til det ny samfund på Lolland, hvor Stig anskaffer sig en alaskan malamute hvalp og bliver stadig mere optaget af naturen og af den måde, hvorpå Flora Danica kortlagde den på. Christian er også blevet desillusioneret på kunstens vegne, men inspirationen blusser voldsomt op, da han møder den purunge og tankevækkende naive Mia, som er glad for hans pik og ikke stiller alt for mange spørgsmål. Ved et voldsomt uheld får Stig mulighed for at forløse et kunstværk, som efter hans opfattelse vil kunne sætte nye standarder for, hvilke spor kunsten kan sætte i samfundet. Men kunstværket kræver sine ofre.

Peter Adolphsen, født 1972 i Århus, har gennem årene gået på flere forskellige studier indenfor musik, teater og billedkunst. I 1995 blev han færdig på Forfatterskolen.
Siden Peter Adolphsen debuterede i 1996 med novellesamlingen SMÅ HISTORIER er det blevet til flere udgivelser for både børn og voksne bl.a. ÅR 9 EFTER LOOPET og DEN UBÆNDIGE HISTORIE OM RÆSERGÅSEN OG DRENGEN DIDRIK.

SENESTE UDGIVELSE:
RYNKEKNEPPESYGEN

Et rumvæsen kom svævende gennem universet, båret på titusindvis af stjerners solvinde, krummet sammen om sig selv og i kryptobiotisk dvale. Det var et mikroskopisk dyr, 0,1 millimeter langt, semigennemsigtigt, teddybjørne-bænkebider-lignende og med hoved i begge ender. En dag i maj år 2019 blev det indfanget af jordens tyngdefelt og faldt ned på overfladen, helt konkret på maveskindet af en ung kvinde ved navn Winnifred (kaldet Winnie) Hemmingsen, der lå i morgensolen på Sydvestpynten af Amager ved København. Rumvæsnet trillede ned i hendes navle og i denne svedige og letbehårede hulnings mørke fandt det betingelser, der mindede om dets fjerne hjemplanet; det vågnede af dvalen, rullede sig ud og førte sine to spidse tunger ned i huden. Da Winnie lidt efter vendte sig om på siden efter en medbragt termokande, var det allerede for sent: Frem til hendes død knap to måneder senere formerede disse bittesmå væsner sig på hendes hud og gjorde hende eksponentielt mere rynket og mere liderlig. Winnie Hemmingsen blev det første offer for det, der officielt skulle få betegnelsen MIWD, Mite Induced Wrinkle Disease, men i folkemunde blot kaldes ’rynkekneppesyge’.

VÆRT: MADS MYGIND