PERMANENT POESI: 25. – 27. JUNI

Dato: 25. juni 2004, kl. 00:00

Som en opfølger til 1998-arrangementet af samme navn, der trak over 500 mennesker til lyrikoplæsning, arrangerede vi endnu en gang "Permanent Poesi". Denne gang var det tre tidlige sommermorgener med lyrik på badeanstalten Den Permanente.

Mens solen stod op den 25., 26. og 27. juni var Badeanstalten ‘Den Permanente’ scene for nogle af Danmarks bedste digtere. Modtageren af Nordisk Råds Litteraturpris 2003, svenske Eva Ström, skulle have læst op, men måtte desværre melde afbud. Oplæsningerne fandt sted fra kl. 05.30 om morgenen (og dørenee blev åbnet kl. 5).

Den 25. juni kunne man høre Pia Juul og Rasmus Nikolajsen. Pia Juul læste digte af Klavs Bondebjerg, som skulle have have læst op, men desværre afgik ved døden kort inden.
Den 26. juni præsenteredes Lars Skinnebach, Anders Søgaard og Mette Moestrup.
Den 27. juni Lene Henningsen, Laus Strandby Nielsen og Lone Munksgaard Nielsen.

Der var fri entré.

Det var muligt at forudbestile en morgenmadskurv, der var lavet specielt til lejligheden, hos ‘Emmerys’ i Guldsmedegade for 59,- pr. person. Kaffe og te kunne man købe på ‘Den Permanente’.

 

PROGRAM

Pia Juul (f.1962) debuterede som lyriker med "levende og lukket" (1985) og har markeret sig som en af sin generations store digtere, bl.a. med digtsamlingen "sagde jeg, siger jeg" (1999). Pia Juuls digte er kendetegnet ved deres på en gang krast direkte og alligevel gådefulde tone. Hun har senest udgivet den meget roste novellesamlingen "Mit forfærdelige ansigt" (2001).

Det er spild
af den gode urin
at skylle den ud
i kloakken.
Tænk på alt det
den ku testes for
-sukker og syre
sære sygdomme
graviditet.
Og hvad nu med dem
jeg ku ha pisset på.

(Uddrag af digt fra "sagde jeg siger jeg")

I anledning af Klavs Bondebjergs (f.1953) seneste udgivelse, "Menneske for en dag" skrev Jørgen Johansen følgende i Berlingske Tidende april 2004: Klavs Bondebjerg har aldrig overdænget offentligheden med digte, han er de forfinede destillaters og de præcise og underfundige pointeringers poet. Efter debutbogen "Uroligheder" fra 1982 har han udgivet yderligere fire digtsamlinger og et bind rejsenotater fra Nordafrika og Mellemøsten, og ikke mindst med kærlighedsdigtene i de seneste samlinger har han på afstand af alle 80'ernes og 90'ernes dominerende trends og grupperinger markeret sig som en af sin generations betydeligste digtere.

Lars Skinnebach (f. 1973) har gået på Forfatterskolen i København. Han debuterede med digtsamlingen "Det mindste paradis" (2000) og har siden 2002 været medredaktør af litteraturmagasinet "Den Blå Port". Hans seneste digtsamling hedder "I morgen findes systemerne igen" (2004). På dr.dk/kultur skriver Michael Halskov bl.a.: ”Det sidste er godt nok smukt. "Øjnene er de mønter vi må betale verden med / for at være her". Nogle lidt mandelformede mønter, men at man må leve med at se, hvad der er på godt og ondt, de omgivelser der er, omkring én."

Anders Søgaard (f.1981) blev umiddelbart efter studentereksamenen optaget på Forfatterskolen I København. Han har sideløbende læst teoretisk filosofi ved Lunds Universitet, kognitiv ligvistik ved Syddansk Universitet og almen lingvistik ved Københavns Universitet. Desuden er han ansvarshavende redaktør for tidsskriftet "Apparatur". I 2001 debuterede han med "digte 1". Hans seneste digtsamling hedder "Tasseografier" (2002). Heri hedder det:

Under træet samler sig
nyligt nedfaldent
løv i bunker af nyligt
nedfaldent løv
efterårsblade, om man vil,
lykken
findes i det mindste hér, i
det mindste.

Mette Moestrup (f.1969) debuterede i 1998 med "Tatoveringer". Med sin anden digtsamling, Golden Delicious fra 2002, trådte Mette Moestrup frem som ét af de vigtigste navne i nyere dansk lyrik. Mette Moestrup fungerer i dag som lærer på Forfatterskolen i København. Omkring titlen på hendes anden digtsamlingHun siger hun i et interview i "Information": "Golden delicious er navnet på de æbler, som sælges i supermarkederne og DSB-kioskerne. Det er ikke tilfældigt, at jeg har valgt et æble – vores kultur er jo fuld af betydningstunge æbler. Æblet forbindes med ungdom, visdom, religion og seksualitet; udveksling mellem kønnene. Men samtidig er Golden delicious en helt almindelig hverdagsfrugt, (..). Jeg vil gerne have, at mine digte rummer den samme kombination af noget almindeligt og smukt, noget billigt og betydningstungt. Og for min skyld må folk gerne behandle mine digte, som de behandler et golden delicious. De må gerne æde digtene. For mig er digte ikke noget ophøjet, de er ikke guddommelige størrelser. Jeg interesserer mig for sprog om og mellem mennesker."

Laus Strandby Nielsen (f. 1944) debuterede i 1970. Han har seks digtsamlinger bag sig, om den seneste "Mellemrum" (1999) skrev Brian Dan Christensen i STANDart: ”Strandby Nielsen skriver et pusterum ind i læsernes verden med denne litteratur, der ser så enkelt ud, og alligevel kræver så meget deltagelse. Et pusterum — eller et mellemrum, selvfølgelig."

Lene Henningsen (f.1967) har en hel række universitetsstudier bag sig (kunsthistorie, filosofi, litteraturvidenskab, psykologi). Hun debuterede i 1991 med "Jeg siger dig" og var 1991-93 elev på Forfatterskolen i København. Hendes seneste digtsamling hedder "Bølgen tegner præcist"(2004). I Jakob Brønnums introduktion til Lene Henningsens forfatterskab hos Det Kongelige Bibliotek hedder det bl.a. at hun skriver indtrængende om det at ville være til. "Den stakkato-tone, der har præget digtene bliver det eneste, som kan bryde gennem overfladelivet, den laveste fællesnævners identitetsløse kultur, og punktere den."

Lone Munksgaard Nielsen (f. 1968) debuterede i 1993 og har siden - ud over en række digtsamlinger for voksne og børn - oversat et udvalg af surrealisten André Bretons poesi, prosa og drama. Hendes seneste udgivelse er "Rimgræs" 2003, hvor hun benytter haiku-digtets 17 stavelser til at formidle f.eks. denne paradoksale påstand:

Han lænede sig
alt for langt tilbage og
faldt ud af sin krop.

Entré: fri entre