Sommerstemmer

Dato: 07. juni 2014, kl. 13:00 - 19:00
Sted: Stadepladsen

FACEBOOK

Litteraturen på Scenen flytter ud i det aarhusianske by- og naturrum, når vi for femte år i træk i samarbejde med den lokale kulturforening KulturGas og Aarhus Litteraturcenter står bag det stort anlagte heldagsarrangement Sommerstemmer – musik og litteratur ved Brabrand Sø.

Der vil være fri entré samt mulighed for at købe mad og drikke. Man er også meget velkommen til at medbringe sin egen madkurv, og børnene kan bage snobrød, lægge perleplader mm.

Vi anbefaler, at man tager enten tager bus 12 og står af i nærheden af kirken eller cykler derud. Kommer du fra Brabrand Stien inde fra byen, ligger Stadepladsen efter Brabrand Kirke og det, der ofte kaldes “den gamle rockerborg”.

Find buskøreplan for bus nr. 12 HER.

Lydbyen (fra kl. 13-17)

Kom ind i en lydhytte og oplev en tur gennem et lydlandskab. Du vil opleve lyde og stemmer fra skove, floder, torden, underlige dyr og lyde som du slet ikke ved, hvor kommer fra. Eller måske hører du lyde fra maskiner, biler, fabrikker, jetjagere eller køleskabe. Alt fortæller en historie og en historie som kun du kan hører.

I skriveværkstedet skriver vi den historie, du har hørt, ned eller, vi går ind i en hytte og optager den. Af nye fortællinger kommer nye hytter til byen.

Lydbyen er skabt i et samarbejde mellem Aarhus Billede- og Medieskole, Børnekulturhuset og Det Perifere Selskab.

Program

(ændringer i programmet kan forekomme)

13.00 Unge Ord

13.30 Christoffer Ugilt Jensen

14.00 Theis Ørntoft

14.30 Christina Hagen

15.00 Naja Marie Aidt

15.30 Jens Blendstrup

16.00 Lydprøver/pause

16.30 Elevatorfører – dit folkeorkester på syre

17.15 Lydprøver/pause

17.45 Frodegruppen 40

18.30 Slut

 

Gratis entré

 

Unge ord har frem mod Sommerstemmer kørt skriveværksteder for unge i hele Brabrand og omegn. Her har de to Aarhus-forfattere Hanne Højgaard Viemose og Mads Mygind sørget for, at de unge har fået litteratur og lyrik ind under huden. Skriveværkstederne har, for mange af de unge, været en ny indgangsvinkel til litteratur, sprog og kreativ skrivning og det har givet både selvtillid og stærke tekster.

Til Sommerstemmer vil flere af de unge talenter fra skriveværkstederne læse deres tekster højt fra scenen.

Theis Ørntoft udgav i 2009 digtsamlingen ”Yeahsuiten”, for hvilken han vandt en debutantpris, blev indstillet til Montanas Litteraturpris og generelt opnåede bred anerkendelse for. Theis’ seneste digtsamling ”Digte 2014” har i den grad lagt superlativer i munden på anmelderne, der bl.a. kalder den for ”et hovedværk i de sidste ti års danske lyrik” (Tue Andersen Nexø, Information). Læs hele anmeldelsen her.

Christoffer Ugilt Jensen er flere gange trykt i ”Hvedekorn” og er uddannet cand. mag. i Nordisk Sprog og Litteratur. Sidste år skabte han med sin bror bloggen Individ i fællesskab, som har modtaget megen opmærksomhed. Christoffer læser op af nye tekster.

Christina Hagen blev i 2006 færdig på Forfatterskolen og udgav i 2008 novellesamlingen ”Sexdronning”. I 2010 udkom brevromanen ”71 breve til M”, skrevet med udgangspunkt i en række korrespondancer med indsatte i danske fængsler. Det er ofte tabuiserede emner, Hagen skriver om, således også i digtsamlingen ”White Girl”, for hvilken hun vandt Albertineprisen. Bogen består af bearbejdede postkort, skrevet af hvide, danske turister, om deres oplevelser i udlandet, især med de lokale mennesker de møder (og ikke forstår). Hun modtog i 2010 Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. Hagen har senest udgivet værket ”boyfrind”, der handler om salg af krop og sjæl, luksus og vold og om at være fucked up.

Jens Blendstrup debuterede i 1994 med novellesamlingen ”Mennesker i en mistbænk”, og han har siden da også skrevet radiospil og romaner, senest ”Luskefisefortællinger”, der er en samling anekdotiske fortællinger, hvor barndomsstoffet foldes ud i et præcist sprog og på – ikke mindst – 123 seriøst morsomme sider. I en tilsyneladende bramfri tone fremstiller Blendstrup med stor empati det nære og almindelige. Han stiller skarpt på hverdagens skævheder, der fastholdes og forstørres indtil det absurde.

Blendstrup optræder også som forsanger i Frodegruppen 40, hvor digterens lyrik ledsages af forskellige musikgenrer.

Naja Marie Aidt debuterede i 1991 med digtsamlingen ”Så længe jeg er ung”. Siden da har hun foruden digte også skrevet børnebøger, dramatik og noveller samt en enkelt roman ”Sten saks papir” (2012), der er en nådesløs livsskildring om mænd og den vestlige kulturs myter om mænd, fædre og sønner. Aidt modtog i 2007 Kritikerprisen og Nordisk Råds Litteraturpris for novellesamlingen ”Bavian”. Hun er oversat til flere sprog og har modtaget adskillige øvrige priser. Aidt er desuden aktuel med en næsten 700 sider kæmpestor bog om frihed og køn - en kæmpe stor collage med poesi, dramatik, prosa, fagprosa, interviews, sange og meget andet, som hun har flettet sammen med forfatterne Line Knutzon og Mette Moestrup.

Frodegruppen 40 har digteren Jens Blendstrup som frontfigur, der læser egen poesi op akkompagneret af baggrundsmusik, som spænder over et spektrum fra jazz og blues til rock og electronica.

Lyrikken er affattet og fremført på dansk i et ofte drengerøvsagtigt sprog, hvilket albumnumrenes titler bærer præg af. Lyrikken rummer imidlertid også intelligente absurde indfald og fantasifuldt billedsprog, hvor sex og fækalier flettes ind i alle mulige emner, såsom jagt, græsslåning, fliselægning og sågar elinstallation. Nummeret ”John danser grøntsag” er en hyldest til journalisten og historikeren John Danstrup, der var kendt i 1960'erne med sin markante stemme som udenrigspolitisk kommentator i Horisont på DR.

I 2012 udkom gruppens 3. album; "Angst i det postmoderne samfund". På det album træder det humoristiske mere i baggrunden og den pessimistiske tone, som har ligget under de tidligere udgivelser, træder tydeligere frem specielt i numre som "Jeg hørte hun var død i en Tsunami", som bl.a. handler om en kvinde, der mister sin familie i tsunamien 26. december 2004.

Elevatorfører – dit folkeorkester på syre er et aarhusianske folk/syrerock-ensemble. Bandets medlemmer tæller både musikere og billedkunstnere, og er således ikke et orkester i traditionel forstand, men spænder over flere mediale udtryksformer. Projektet er inspireret af 60’ernes og 70’ernes danske kunstnerkollektiver, som f.eks. Furekåben og Røde Mor. Elevatorførers musikalske output er blevet beskrevet, som C.V. Jørgensen der møder Brian Jonestown Massacre, tilsat en vis pop-sensibilitet.

Det kunstneriske virke tæller bl.a. en omfattende grafisk plakatproduktion, tekstforfatning, analog ”hacking” af Gaffa-blade, videoproduktion, skulptur og installationskunst, der alt sammen indgår som dele af fortællingen om ”Elevatorførers univers”. Konceptuelt kan Elevatorfører derfor minde en smule om projekter som Gorillaz, hvor musikken på den ene side er autentisk nok, men hvor indramningen navigerer i et semi-fiktivt grænseland af performativ karakter.